Mellofinal

Av olika anledningar har jag varit lite Mello-off, men nu ger jag mig på en analys av lördagens final.

1. Bidragets titel: You're Out Of My Life
Artist: Darin


Darin, Ola, Salem och Erik i samma final skapar konkurrens om fjortisrösterna, denna "jurygrupp" som aldrig ska underskattas. De 467 balladerna i årets final gör också att Ballad-Folke får svårt att veta vilket ben han ska stå på. Men om man bara ska kolla på låtarna så är Darins låt svag svag svag. Hamnar i mellanskiktet ( 4-7).



2. Bidragets titel: Jag vill om du vågar
Artist: Pernilla Wahlgren

80-talet ringde och bad oss att INTE skicka tillbaka Pernilla och hennes 4 bugg och en coca-cola-låt eftersom de tyckte det fått nog. Okej, men vad ska vi göra av skiten då? 2010 vill inte heller ha den....eller? Inte jag iallafall. Det här funkar inte. Men Pernilla är Pernilla och gamla fans finns det säkert gott om. Mellanskikt.


3. Bidragets titel: We Can Work It Out
Artist: Andreas Johnson

Okej, med risk för att låta som en gnällröv- det här är sjukt sjukt tråkigt. Det är så jävla tråkigt och han sjunger så gnälligt att jag överväger att köra in lite ved istället för att lyssna på det här en gång till. Men, av någon outgrundlig anledning gillar ju Folke Andreas "Carolasabbar'n" Johnsson. Men jag tror inte det funkar. Hamnar bland de tre sista


4. Bidragets titel: Kom
Artist: Timoteij

Så- texten är så banal att man kan gråta för mindre, men hey, det är lite fart mellan två sketasega ballader och varför inte "kom kom kom medan som som som, medan sommaren dröjer sig kvar" kommer inte att få poäng för sin djupa text, men för svänget. Kom igen katten, vi behöver det här. Mellanskikt för brudsen.


5. Bidragets titel: Hollow
Artist: Peter Jöback

Jättefint. Verkligen. Jag hämtar mer ved. Hamnar på en 8:e, 9:e eller 10: placering.

6. Bidragets titel: Unstoppable
Artist: Ola

Jag tror fjortisarna säljer ut Ola för Eric i slutändan. Och med all rätt. Jag retar mig mycket på att Ola sjunger en låt som han inte klarar av att sjunga. Han hinner inte sjunga " my friends" som han ska för att han måste andas innan nästa rad. Därför blir det " my fres". Fult. Håll klaffen om du inte kan. Bottenskikt


7. Bidragets titel: I Did It For Love
Artist: Jessica Andersson

Bland balladerna är det här årets låt, faktiskt. Den har tagit sig rejält, även man egentligen borde bojkotta den eftersom den slog ut två av årets tre bästa låtar i Andra Chansen ( Human Frontier med Neo och Underbart med Orsa Spelmän, trots att Kalle inte kan sjunga. Den tredje av årets tre bästa heter Stop med Sibel. Ett mysterium att ingen av dessa är med i finalen). Så Folke, om du nu ska rösta ballad, ta den här. Räcker till mellanskiktet.


8. Bidragets titel: Keep On Walking
Artist: Salem Al Fakir

Jäkla konstigt låt. Den börjar med en refräng, och sen är hela låten en refräng. Ingen dålig refräng, men ändå. Hade låtarna bara fått vara en minut hade den här varit het. Jag kan heller inte låta bli att tänka på Mupparna när killen sjunger. Dock kommer det här att hamna bland de tre första.


9. Bidragets titel: This Is My Life
Artist: Anna Bergendahl

Okej, tjejen har en cool röst. Men sen då? Tydligen tokfavorit, vilket övergår mitt förstånd, men Folke SvenneBanan kommer att rösta på det här balladhelvetet och vi kommer inte att få vara med i finalen i Oslo. Förbannat.


10. Bidragets titel: Manboy
Artist: Eric Saade

Min favvo av årets finalister, dock endast som substitut till Human Frontier. Eric Saade får mycket fjortisröster och eventuellt också en del homoröster. Och så mina då. Kan räcka långt, 2-3 plats sådär, men jag hoppas på seger här!


Summa sumarum

Plats 1-3 ( utan inbördes ordning....fast jag tror kanske ändå på den ordningen de är i. Men jag kommer att ge mig rätt för omvänd ordning också.)
Anna Bergendahl
Eric Saade
Salem al Fakir  

4-7
Timotej
Darin
Jessica Andersson
Pernilla

8-10
Andreas Johnsson
Peter Jöback
Ola



Slutligen: Det hade varit sjukt roligt om Dolphs "Hotet mot melodifestivalen" bestod i Mello-Christers oförmåga att ta fram  bra låtar eller något sånt. Självironi till tusen. Men jag tror inte Chrille gått med på det. 

Ännu mer slutligen-
Tack Anna, Anita och Zoran som gjorde Majsans Mellokväll när jag låg på sjukan och Magnifique var hemma med Melliot! Hon var överlycklig och nedan poserar hon med sin nya Mellotröja, Mellosmilet och kämpar på med att se ut som om hon har en Carolafläkt framför sig. Tycker hon lyckas ganska bra! Melliot lyckas mindre bra med sin kalufs, men försöka duger.
Den enda frågan nu är: Hur ska vi göra för att bända av Majsan nya tröjan? Hon har haft den på sig sedan hon fick den!



 

Det är en stor lycka att ha bra vuxna runt om sina barn!!


Kommentarer
Postat av: Xperten

Här kommer årets resultat i melodifestivalen:



1. Anna B (tyvärr)

2. Timoteij

3. Pernilla W

4. Jessica A

5. Peter J

6. Darin

7. Salem

8. Eric S

9. Andreas J

10. Ola



Puss

2010-03-13 @ 14:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0