Vad väljer du?

Sedan det var möjligt har jag, som så många andra, funderat på att gå ur kyrkan. Det som alltid hindrat mig är det faktum att kyrkan bedriver en viktigt social verksamhet för dem som, om Karl-Bertil Jonsson hade fått uttrycka det, befinner sig på samhällets bottenskikt. Min kära make har nu forskat lite och vi har gjort följande räkneexperiment: Ungefär sju miljoner svenskar är medlemmar i Svenska Kyrkan. 
Medelinkomsten i Sverige är 216000/år Kyrkoavgiften är i genomsnitt 0.98% exkl begravningsavgiften. Alltså- medelsvensson betalar 2117 kr i kyrkoavgift/år. Sju miljoner medlemmar betyder att kyrkan varje år drar in i runda slängar lite drygt 14 miljarder kronor/år, och då räknar vi inte med kyrkans övriga inkomster, avkastning av kaptital och skog och så. 

I min föreställningsvärd ska då Kyrkan ge bort stora delar av denna summa till sitt viktiga sociala arbete runt om i världen. En titt hos Svensk Insamlingskontroll visar att Svenska kyrkan mycket riktigt är den största enskilda givaren- med hela två miljarder/ år. Eller, cirka en sjundedel av medlemsavgifterna. En sjundedel av min kyrkoskatt, som år 2009 uppgick till cirka 4200, inkl begravningsavgift, går till den viktiga verksamheten som jag vill stödja. Jag är inte så nöjd med det. Och då har jag ändå inte tagit upp något om homofobin eller kvinnoprästmotståndarna.


Idag har jag därför fattat ett beslut. Jag ska gå ur Svenska Kyrkan, och jag har valt att istället lägga pengarna på Unicef och Rädda Barnen

Vad väljer du?

  


Kommentarer
Postat av: Jessica

Oh - mycket inspirerande! Det här ska jag fundera mer över...

2010-04-19 @ 15:26:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0