Svinis eller inte svinis?

I onsdags klev jag upp och skulle åka till jobbet som vanligt. Hade ont i halsen och var snorig, men ingen feber eller så, och då kan man ju jobba har jag hört. Ringde för säkerhets skull med, anledning av svinis och att jag tillhör en "riskgrupp", till sjukvårdsupplysningen för att höra om jag skulle göra något.
Människan som jag pratade med blev helt förskräckt av att höra att jag tänkte åka till jobbet ( med kollektivtrafik!!) och att jobbet var på ett sjukhus!! Snopen, men inte såvärst svårövertalad, stannade jag hemma, och kände mig plötsligt bra mycket sjukare. Men det som avgjorde var nog att jag har en praktikant som jag kunde per telefon instruera att ringa återbud till dagens patienter och göra lite annat småfix! Perfekt.

Ringde enligt sjukvårdsupplysningens instruktion till vårdcentralen, talade om mina symptom och att jag är i 19:e veckan. De visste inte riktigt vad de skulle råda mig till, eftersom jag ju inte hade riktigt influensasymptom, men bad enough+ riskgrupp. Det slutade med att jag inte behövde komma in för provtagning, men att jag fick ett akutnummer till vårdcentralen för den händelse att jag plötsligt skulle bli sämre!

Det blev jag nu inte, mer konstant snorig och halsontig och idag är jag bättre.

Men- jag funderar på, om det nu hade varit svinis, vad hade de gjort då? Försökt spruta i mig det där Tamiflu, med kvicksilver och allt!? Nej tack- jag vill inte att vår bäbis ska få kvicksilver i hjärnan och nervskador. Men vad hade alternativet varit? Kan man kräva att de tar hem icke-kvicksilver-vaccin?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0