Melloanalys le grande

Låt mig först konstatera att det här är en ovanlig final. De senaste tre åren har man, genom att läsa igenom startfältet, kunnat lista ut vilka som ska vinna finalen: Carola, The Ark och Charlotte var inte direkt några högoddsare under 2006-2008. I år är det något helt annat och ingen har ju en aning om hur sjutton Folke kommer att bete sig i morgon. Om vi tittar Eurovision-placeringar kan man konstatera att våra "schlagerlåtar" inte slår något vidare, så det är kanske dags att satsa på nåt helt annat? Men Eurovision är inte den stora grejen trots allt, " det var bättre förr" och allt det där. Därför- må bästa låt vinna i Globen och sen är det bra med det. Att välja ut det som kommer att " slå i Moskva" är ungefär som att lägga Ahlgrens bilar i shoppingkorgen istället för belgisk choklad, för att det är finare färg på bilarna. Äh, ni fattar.


Såhär tror och/eller tycker jag iallafall om i morgon:

1. Hope & Glory/ Mums: En av tre möjliga vinnare och en mucho bra låt. Skulle bli en dussinlåt i Moskva dock.

2. Snälla snälla/ Caroline af Ugglas: En av tre möjliga vinnare, vilket verkligen inte var troligt på pappret. Känslan i Snälla snälla påminner om den fantastiska Molitva som Serbien vann med 2007, och jag älskar Snälla snälla. De senaste veckorna har jag inte hört många som inte har en åsikt om den här låten. Resten av befolkningen här i huset tycker den är vedervärdig och mamma tittade inte på resten av delfinalerna pga den här låten.... Stor favorit! 

3. Love love love/ Agnes Carlsson: Vad är det här för en låt? Var den med i uttagningarna? Jag har aldrig hört den förut? Eller...jo, det har jag. Den var inte bra då heller.  Den här låten hamnar bland de tre sista.

4. 1000 miles/ H.E.A.T: Årets, numera tydligen obligatoriska, "hårdrocksbidrag" och Le Magnifiques favorit. Betydligt sämre än t.ex The Poodels, men med ungefär lika töntigt namn. Får sig nog några röster och hamnar nånstans i mitten.

5. Your'e my world/Emilia: Varför är den här skiten med? Kass. Slåss mot de andra brydarna, Agnes, Molly, och Sofia om att undvika sistaplatsen.

6. Stay the night/ Alcazar: Alcazar är Alcazar (om än utan Mange vilket är synd och skam). Stay the night är dock långt ifrån "Not a sinner nor a saint"-klass och Alcazar får konkurrens om bögrösterna av Mums. Stay the night hamnar nånstans i mitten.

7. Moving on/ Sarah Dawn Finer: Det här är tydligen en låt som Folke gillar. Jag fattar inte riktigt varför. Dessutom kan jag omöjligen ta henne på allvar då hon är en kopia av Fiona i Shrek, bara lite ogrönare:

Sarah Dawn Finer

Vilket hon nu för all del inte kan rå för. Men ändå. Mittenplacering.

8. Baby goodbye/ E.M.D: Jag gillar inte det här nåt vidare. Men det gör X antal fjortisbrudar. Pojkbandet E.M.D får dock konkurrens om fjortisarnas kvarvarande pengar på kontantkorten av Moms, Molly, och Agnes. Kan bli tufft, men jag tror ändå E.M.D kammar hem den kampen. Fyra?

9. Alla/ Sofia: Jahapp, hur mycket makt har den internationella juryn egentligen? Om de inte har mer makt än Obama är hamnar den här där den hör hemma, i nedre skiktet. Juryn lär ju ge den alla (!) sina points för att inte tappa ansiktet, men det räcker bara för att få upp henne ur brudträsket i botten och upp till en...tja, sjunde åttonde eller nåt annat som alla snart har glömt.

10. Så vill stjärnorna/ Molly Sandén: Är den här tjejen YNGRE än Amy Diamond säger ni? Ja, sjunga kan hon och jag gillar den här sliskiga balladen mycket. Men vinna ska och kommer den inte att göra. Hade dock förtjänat bättre än den 8-9-placering den hamnar på. Synd också att texten är sjukt banal. Pling, gå i pension!

11. La Voix/ Malena Ernman: En av tre möjliga vinnare och en helt sjukt bra låt!

Så: Mums, Caroline och Malena alltså. Och jag väljer...hm. Shit. Finalen är i morgon och jag har inte bestämt mig!
Carolien eller Malena? Malena eller Caroline? Jag blir faktiskt nöjd med att vilken av dem som helst vinner. Och nån av dem gör det. Väl...?


Nörd? Jag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0