Tank-tankar

För omväxlings skull var vi i Bryssel på midsommar!
Konstigt hur midsomrig denna helsvenska tradition kan vara var som helst i världen om bara rätt människor är med och rätt saker dukas upp. På campingen i Overisje där vi firade dansades det både små grodorna och prästenslillakråka-fast på engelska för att de international guest skulle kunna hänga med....som om de texterna inte är helt jävla obegripliga oavsett språk- och det är mer än vad jag deltagit i på de senaste 25 åren eller så. Sverige, Finland, England och Schweiz deltog av hjärtans lust eller kanske mer för att de blev tvingade, men traditionellt och fint det var det!
Tack för inbjudan, Svedopelle! Tack för sällskapet, alla ni andra! Tack för fantastisk körning och åkdon till dem som ordnade det!

Och-på tal om det. Vi hade några "diskussioner" på vägen ner, rörande när man behöver tanka. De två kvinnliga passagerarna tyckte att när mätaren kryper nerå på rött, då börjar man kolla efter en mack, speciellt om man är ute och far på okända vägar där man inte vet var mackarna är utspridda. De två manliga passagerarna tyckte inte att det var någon panik att tanka, för det fanns ju ändå en full reservdunk och det skulle ju lösa sig. ( nu gjorde det förvisso det, men inte utan att reservdunken tömts och vi ramlat in i någon slags porrby)

Min fellow kvinnliga passagerare kollade med sin moder som hävdade att hennes man haft samma inställning- tankar, det gör man när det är TOMT i tanken, inte när det börjar lysa rött. Jag och maken har haft denna diskussion vid åtskilliga tillfällen, och jag har spanat runt lite och noterat att flertalet kvinnor i min närhet har vid tillfälle känt frustration över att medan de blivit nervösa över att få bensinstopp, har deras resp. män glatt och obekymrat tyckt att man kan vänta några mil till med att tanka.

Vad är problemet med att tanka "för tidigt"? Bör den bensin/diesel som redan finns i tanken användas upp först för att den inte ska bli gammal? Varför riskerar man hellre bensinstopp än att tanka medan mätaren bara sjunkit ner till halva det röda?

No offense, även om jag tycker det är puckat, men jag skulle verkligen, verkligen vilja veta.  


Kommentarer
Postat av: Jon

...då är jag en av tjejerna. :)

2009-06-30 @ 01:14:14
Postat av: Toria

Turnérande midsommar var sannerligen fantastiskt! Jag lovar att hålla mig utomlands nästa sommar också ;)



Tanka gör man, annars kör man... inte. Och man gör det innan man måste nyttja reservdunken. Basta!



Längt!

2009-06-30 @ 16:12:37
Postat av: Jons fry

Ja, det är du Jon :) Men i det här fallet är jag det också!

2009-07-01 @ 10:13:10
Postat av: Skruttibang

Min pappa tankar aldrig förrän det lyser rött....

2009-07-01 @ 20:51:49
Postat av: Nita

Även Slovenien och Norge var representerade, icke att förglömma! Vi var så himla international!

Nytt: tydligen har pappa ändrat sig på äldre dagar och tankar numera i god tid. =)

2009-07-03 @ 14:34:00
Postat av: Zorro

Vilket vi också hade gjort om vi inte åkt av motorvägen för att leta bensinmack. Den dök upp några kilometer efter avfarten där vi åkte av. Ironi? ;)

2009-07-13 @ 21:39:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0